Bønnetjenesten for Norge > Artikler > Er ikke Gud sint lenger?
Er ikke Gud sint lenger?

Er ikke Gud sint lenger?

Det har i den senere tiden til stadighet blitt sagt at Gud ikke er sint lenger. Det høres nesten ut som om han har omvendt seg.



At han tidligere var en sint Gud, men nå har han forandret seg og blitt snillere. Det sies at hans vrede gikk ut over Jesus og at etter det er ikke sint på oss mennesker lenger. Er dette riktig?
Hvorfor falt Ananias og Saffira døde om etter at de hadde løyet for Den Hellige Ånd? Dette skjedde jo etter Golgata. Hvis Gud hadde omvendt seg burde ikke dette ha skjedd. Kanskje det var en glipp fra hans side. Kanskje han glemte seg bort et øyeblikk? Eller han var så vant med å handle på denne måten i den gamle pakt at det var en refleksreaksjon på samme måten som en bokser slår på refleksen? Eller hvem var det som blindet trollmannen Elymas da han sto imot Guds ords forkynnelse? Var det Paulus som hadde slik makt i ordene sine at han kunne gjøre dette ut fra sin egen makt?
I avslutningen av Åpenbaringsboken ser vi et perspektiv som aldeles ikke støtter tanken om at Gud ikke er sint lenger. Når de syv vredesskålene tømmes ut over jorden, er det Gud selv som tar initiativet. Det gjøres etter hans egen plan og iverksettes av en stor og mektig engel som står i hans tjeneste. Grusomme plager øses ut over menneskeheten, og tilslutt får vi et lite glimt av Den store hvite tronen og hva som skjer der. Det er slett ikke positivt i våre øyne. Gud kaster mennesker i ildsjøen som brenner med ild og svovel dag og natt i all evighet. Dette er så grusomt at det er umulig for den menneskelige hjerne å fatte det! Derfor prøver vi av all makt å skjule det. Gud kan da ikke være slik? Er han ikke bare kjærlig og god? Er han ikke all nådes Gud? Hvordan kan dette da være en del av Gudsbildet?
Vi må nok erkjenne at Gud er en rettferdig og hellig Gud som handler i nåde bare mot den som bøyer seg for hans hellighet og erkjenner sin synd og sitt behov for frelse. Hans nåde deles ikke ut som en billig erstatning for hans nidkjærhet. Han er fremdeles brennende harm på synden som har ødelagt hans skaperverk. Han straffer i evighet de som gjør opprør mot ham og kaster av seg hans krav til underkastelse under Jesu Kristi herredømme.
Men han har god tid til å vente på en omvendelse. Han straffer ikke før det er for sent for et menneske å omvende seg. Han vil at alle skal bli frelst og komme til sannhets erkjennelse. Han gav Jesabel tid til å omvende seg, men hun ville ikke. Derfor lot han dommen ramme henne. Men Gud ønsker ikke å dømme. Han ønsker å frelse. Hans vrede rammer ikke dem som bøyer seg for Jesus og tar imot frelse. Det er de han ikke er sint på lenger.
Skrevet av: arne 2008-10-01 14:34:00
Skriv ut
Les relaterte artikkler: Artikler

Har du vært inne på benorge.com?

Det meste som skjer på nett, skjer på vår nye adresse www.benorge.com.

Reis et bønnealter

I hjem og menighet – I HVER BY I NORGE

Julehilsen fra Bønnetjenesten for Norge

«For et barn er oss født, en sønn er oss gitt. Herredømme er lagt på hans skulder, og hans navn skal kalles Under, Rådgiver, Veldig Gud, Evig Far, Fredsfyrste.» Jesaja 9,6

"Komme ditt rike"

Bønner som bæres fram på "BØNNEALTERET" i ditt hjem, i din menighet og i din by...
Copyright © 2008 Oneweb. Alle rettigheter forbeholdes.
Designet av Rabbel Design  |  Utviklet av iProg

Siste nytt

GLOBAL BØNNEDAG 2016 – BØNN FOR DE FORFULGTE

GLOBAL BØNNEDAG 2016 – BØNN FOR DE FORFULGTE

«Husk på dem som er i fengsel, som om dere var fanger sammen med dem, likeså dem som blir mishandlet, for dere har jo selv et legeme!» Heb 13,3 (NB 88)

Dagens bibelord

Gjør som Josva

Gjør som Josva

Guds Ord hjelper oss inn i Guds gode framtid.

Vitnesbyrd

Jeg lever bare fordi Jesus lever!

Jeg lever bare fordi Jesus lever!

Dette er vitnesbyrdet mitt om hva Jesus har gjort i livet mitt. Jeg har gått fra å være fullstendig isolert fra denne verden, til å få livet i gave igjen av Jesus Kristus.

Error. Page cannot be displayed. Please contact your service provider for more details. (24)