Bønnetjenesten for Norge > Artikler > Vekkelse, bønn og menighetsvekst
Vekkelse, bønn og menighetsvekst

Vekkelse, bønn og menighetsvekst

”Når vi sluttet å be og evangelisere kom veksten” var en av kommentarene som falt under et innlegg på Predikantkonferansen i år. Et innlegg som for øvrig var veldig bra.



Av Arne Borgersen

 Men jeg forstår ikke hvorfor man stadig skal tale ensidig negativt om bønn. Fra før har vi sett overskrifter som: ”Sterke ledere ber ikke om vekkelse”, og ”Slutt å be om vekkelse, den kommer aldri”. I tillegg har vi hørt mantraet: ”Du trenger ikke å gå ut i den åndelige verden og rydde opp for å vinne seier. Det har Jesus allerede gjort. Alt er lagt ferdig så vi trenger ikke å gjøre noen ting.” Dette er tåkeleggende spissformuleringer som er unødvendige å bruke. De fører bare til misforståelser og ensidighet. Hvorfor skal vi aldri komme ut av den grøfta der vi hele tiden må ekskludere noe for å fremheve det vi selv har funnet som nøkkelen til vekst. Jeg tror de fleste begynner å bli lei av det.

Det ville være lett å ”bevise” det stikk motsatte av disse uttalelsene. Det er mengder av bevis for at nettopp bønn førte til sterk menighetsvekst. Mangsvekkelsen i Oslo førte til 20-30 000 frelst, og man regner med at en bi effekt av det som skjedde i Oslo var bortimot 150 000 omvendelser rundt i hele Norge. Og det er ingen hemmelighet at denne vekkelsen var båret fram gjennom bønn. Armin Geshwein, som er en av verdens fremste når det gjelder organisert bønn, sier at han lærte å be når han var i Oslo og så hva som skjedde der. Frank Mangs selv lette seg fram til en gammel og syk kvinne som hadde ligget og bedt for Oslo i mange år og hevdet at det var her årsaken til vekkelsen lå. Hun hadde dekorert vegger og tak med avisutklipp for å ha konkrete ting å koble bønnene sine til. Hun hadde skjønt hva det dreide seg om.

Selvsagt er det galt når bønn skjuler latskap og likegyldighet og man lever seg inn i en atmosfære av drømmerier. Det kan også bli noe usunt over bønnemiljøer som utelukkende ber uten å handle. Det mest vanlige er at når bønn og handling kobles sammen, skapes det et åndelig trykk som løser ut en sterk åndsatmosfære, som igjen påvirker i den synlige verden. Jesus selv sa: ”Gå inn i ditt lønnkammer og be til din far som er i det skjulte, og han som ser i det skjulte skal lønne deg i det åpenbare”. En klar sammenheng mellom det som skjer i det skjulte og det som kan registreres med øynene. Hvorfor kan vi ikke være ærlige og si det som det er: Bønn og handling henger sammen. Bønn og vekkelse henger sammen. Vekkelse og menighetsvekst henger også sammen. Det er to sider av samme sak. Hvorfor må vi tale negativt om det ene for å fremheve det andre. Det skaper bare forvirring og ensidighet.

Pinsevekkelsen, som omfatter 6-700 millioner karismatikere i verden, startet da noen bestemte seg for å be til de fikk svar. Men dette var ikke vanlige fromme bønner, men ren krig! Det gikk i dager og netter. Det skjedde i et rom der det ikke var gulv, men bare sagflis. De lå i store kasser og ba. Når gjennombruddet kom, ble de hånet og spottet. De måtte lide for det gjennombruddet de fikk. Det var en bønnekrig som går mange ganger utenpå det meste av det vi ser i dag.

Nærmere 500 byer er transformert i verden i løpet av de siste 10-15 årene. Som svar på bønn. Vi har sett Cali i Colombia, Hemet i California og andre steder som ble endevendt av en mektig vekkelse som førte tusenvis av mennesker til Gud. En dimensjon av omvendelser som ingen menighetsvekstfilosofi noen gang vil klare å imitere. Kanskje de som påberoper seg vekst på grunn av sine metoder, uten å vite det surfer på en bølge av bønn som de ikke vet om. Det har vært bedt mye for Norge de siste 20-30 årene. Kanskje det er andre som har bedt igjennom til den seieren man tar æren for. Da kan det være farlig å opptre arrogant og avvisende overfor de som ber om vekkelse. Det kan føre til fall. Hovmod går som kjent forut for fall.

Vi gleder oss selvsagt over all menighetsvekst og over alle som blir frelst, enten det er på den ene eller den andre måten. Menighetsarbeid og revitalisering av menigheten må gå parallelt med at vi ber om vekkelse. Vi trenger ikke å sette dette opp mot hverandre. La den som ber, fortsette å be, og la den som arbeider fortsette å arbeide. Ikke la Marta mentaliteten, som kritiserer de som sitter ved mesterens føtter ta fra oss det viktigste av alt; Gudsnærværet som kommer gjennom bønn. La oss heller si som Ole Brumm: Ja takk, begge deler!

Skrevet av: arne 2009-02-05 18:50:00
Skriv ut
Les relaterte artikkler: Artikler

Har du vært inne på benorge.com?

Det meste som skjer på nett, skjer på vår nye adresse www.benorge.com.

Reis et bønnealter

I hjem og menighet – I HVER BY I NORGE

Julehilsen fra Bønnetjenesten for Norge

«For et barn er oss født, en sønn er oss gitt. Herredømme er lagt på hans skulder, og hans navn skal kalles Under, Rådgiver, Veldig Gud, Evig Far, Fredsfyrste.» Jesaja 9,6

"Komme ditt rike"

Bønner som bæres fram på "BØNNEALTERET" i ditt hjem, i din menighet og i din by...
Copyright © 2008 Oneweb. Alle rettigheter forbeholdes.
Designet av Rabbel Design  |  Utviklet av iProg

Siste nytt

GLOBAL BØNNEDAG 2016 – BØNN FOR DE FORFULGTE

GLOBAL BØNNEDAG 2016 – BØNN FOR DE FORFULGTE

«Husk på dem som er i fengsel, som om dere var fanger sammen med dem, likeså dem som blir mishandlet, for dere har jo selv et legeme!» Heb 13,3 (NB 88)

Dagens bibelord

Gjør som Josva

Gjør som Josva

Guds Ord hjelper oss inn i Guds gode framtid.

Vitnesbyrd

Frelse for de umulige

Frelse for de umulige

Randi forteller hvordan Gud brukte henne i en umulig situasjon...

Error. Page cannot be displayed. Please contact your service provider for more details. (32)