Bønnetjenesten for Norge > Artikler > Fordømmende kristne - nå igjen
Fordømmende kristne - nå igjen

Fordømmende kristne - nå igjen

Bjørn Are Davidsen har en meget bra artikkel i KS uke 10 angående myter som henger ved kristenheten. Men dessverre serveres det i samme nummer av KS en ny myte som har blitt en gjenganger både i dette bladet og andre kristne fora.

Fordømmende kristne

Bjørn Are Davidsen har en meget bra artikkel i KS uke 10 angående myter som henger ved kristenheten. Her tar han ting ved roten på en glimrende måte og tilbakeviser disse mytene som på forskjellige måter er med på å spre løgn om kristendommen. Det er meget bra at dette tas opp i KS og det er med på å skape mer frimodighet når det gjelder å vitne om Jesus!

Men dessverre serveres det i samme nummer av KS en ny myte som har blitt en gjenganger både i dette bladet og andre kristne fora. Nemlig at mange kristne er så fordømmende og at dette hindrer alminnelige mennesker i å se nådebudskapet. Det er Asbjørn Skjortnes som denne gangen fremfører denne påstanden. Han skriver: ”Veldig få ikke-troende har hørt evangeliet; de gode nyhetene. Hvorfor? Fordi altfor mange kristne er opptatt av å fortelle verden at Gud er sint på dem, og at han holder syndene opp mot dem. Men det er ikke evangeliet”. Jeg skulle gjerne vite hvor Skjortnes og andre henter konkrete bevis for dette fra.

Jeg har reist som evangelist i Norge og andre land i 17 år, men kan ikke finne grunnlag for å være enig i denne myten. For det meste er det apati og motløshet blant de troende som er årsak til at de ikke-troende aldri har hørt de gode nyhetene. De fleste kristne har nok med seg selv og sitt eget liv. Mange føler seg dømt og lite verdt. Noe som ikke akkurat blir mindre aktuelt når man får høre hvor fordømmende man er.

Dersom myten om dømmende kristne kommer av at noen har tatt opp kampen mot avkristning og en lovgivning som setter Guds ordninger ut av betrakting, som for eksempel kampen mot legalisering av homofilt samliv i kristne forsamlinger og kampen mot ny ekteskapslov, er denne myten en tragedie! Den er med på å lamme gode kristnes arbeid for å ta vare på et velfungerende samfunn. I videre forstand er den med på å legalisere en ukritisk utbredelse av lovløse tilstander.

Jeg vil også spørre Skjortnes hva han mener med at: ”Selv den mest umoralske ikke-troende er like mye forsonet med Gud som du er.” Paulus sier i 2 Kor 5,20 Så er vi da sendebud i Kristi sted, som om Gud selv formante ved oss; vi ber i Kristi sted: La eder forlike med Gud! Hvorfor skal vi be folk forlike seg med Gud dersom de allerede er forlikt. Skal vi overhodet ikke fortelle folk at de er under Guds dom på grunn av uoppgjort synd? Hvis det er dette Skjortnes mener, skjønner jeg at det snakkes om fordømmende kristne. Så fort man nevner ordet synd, er man fordømmende. Til det vil jeg bare bemerke at de største vekkelser verden har sett ble båret fram under sterk syndserkjennelse. I tillegg vil jeg si at det er å bedra folk når man ikke i det hele tatt nevner hva som venter et menneske som ikke ”velger Jesus”.

Skrevet av: arne 2010-03-19 10:09:00
Skriv ut
Les relaterte artikkler: Artikler

Har du vært inne på benorge.com?

Det meste som skjer på nett, skjer på vår nye adresse www.benorge.com.

Reis et bønnealter

I hjem og menighet – I HVER BY I NORGE

Julehilsen fra Bønnetjenesten for Norge

«For et barn er oss født, en sønn er oss gitt. Herredømme er lagt på hans skulder, og hans navn skal kalles Under, Rådgiver, Veldig Gud, Evig Far, Fredsfyrste.» Jesaja 9,6

"Komme ditt rike"

Bønner som bæres fram på "BØNNEALTERET" i ditt hjem, i din menighet og i din by...
Copyright © 2008 Oneweb. Alle rettigheter forbeholdes.
Designet av Rabbel Design  |  Utviklet av iProg

Siste nytt

GLOBAL BØNNEDAG 2016 – BØNN FOR DE FORFULGTE

GLOBAL BØNNEDAG 2016 – BØNN FOR DE FORFULGTE

«Husk på dem som er i fengsel, som om dere var fanger sammen med dem, likeså dem som blir mishandlet, for dere har jo selv et legeme!» Heb 13,3 (NB 88)

Dagens bibelord

Gjør som Josva

Gjør som Josva

Guds Ord hjelper oss inn i Guds gode framtid.

Vitnesbyrd

Frelse for de umulige

Frelse for de umulige

Randi forteller hvordan Gud brukte henne i en umulig situasjon...

Error. Page cannot be displayed. Please contact your service provider for more details. (13)