Bønnetjenesten for Norge > Andakt > Epafras - en bønnens mann
Epafras - en bønnens mann

Epafras - en bønnens mann

Av JAN BERG

”EPAFRAS ER EN KRISTI JESU TJENER SOM ALLTID STRIDER I SINE BØNNER AT DERE MÅ STÅ FULLKOMNE OG FULLVISSE I ALL GUDS VILJE.” (Kol.4,12)

 

Som nyfrelst ble jeg veldig betatt og grepet av å lese dette bibelverset om Epafras. Den dype bønnelengselen som ble født i meg etter å komme dypere inn i Guds hjerte og personlighet, fikk næring ved å lese om ham. Det er førtisyv år siden jeg leste bibelverset for første gang, men det pirrer fremdeles i meg, både ved å lese og undervise om det.

 

Epafras er en av de mange ukjente personer som vi møter i Bibelen. Han beskrives verken som apostel, profet, lærer, hyrde eller evangelist. Allikevel sier Guds Ord mye om ham, hans karakter og troskap i menigheten. Han får et høyt vitnesbyrd av apostelen Paulus, som Herrens tjener og for sitt utholdende bønneliv. Guds menighet trenger slike mennesker i dag, som kjemper dag og natt i bønn for menigheten. Paulus nevner navnet hans i tre små bibelvers, men det lille som står skrevet om ham, sier mye om en stor mann.

Epafras var sannsynligvis menighetsplanteren i Kolossæ og den første lederen i menigheten. I den store vekkelsen som skjedde ved Paulus i Efesus, underviste han de nyfrelste i to år. Alle som bodde i Asia fikk høre Herrens ord, både jøder og grekere. (Ap.gj. 19,10) Evangeliets ild spredte seg til Kolossæ, hjembyen til Epafras. Den ligger noen mil øst for Efesus.  Vi skal se nærmere på Epafras. Han er uten tvil en mann etter Guds hjerte og sinn.

 

EPAFRAS VAR EN TROFAST KRISTI TJENER.

Han hadde et trofast tjenersinn. Det gjorde ham til en trofast Kristi tjener. Han tjente Jesus og mennesker i sin hjemby. Trofaste tjenere i menigheten er noe av det mest verdifulle  en menighet kan ha. ”Overgi det til trofaste mennesker som kan lære andre.” (2. Tim.2,2) var Paulus hilsen til Timoteus. Han nevner verken nådegaver eller kvalifikasjoner, men trofasthet i denne sammenhengen. Trofaste mennesker kan bygges på og regnes med. De som mangler den egenskapen kommer og går som det passer dem selv og vil heller ikke binde seg til noe som krever mer enn å ha frihet til å komme til menigheten når de selv ønsker det. De er lite å bygge på. Paulus beskriver Epafras to ganger som en trofast Kristi tjener. (Kol. 1,7 og 4,12.)

 

EPAFRAS HAR FORTALT OM DERES KJÆRLIGHET I ÅNDEN

Menigheten i Kolosæ hadde en sunn og solid vekst. Menighetens tro på Jesus og kjærlighet til alle de hellige preget menigheten (1,4). Epafras hadde selv fortalt Paulus og hans medarbeidere om hvordan troen på Jesus og denne kjærligheten, en frukt av Den Hellige Ånd ga vekst i menigheten.

 

EPAFRAS STRIDER ALLTID FOR DERE I SINE BØNNER

Epafras kjempet alltid i sine bønner. Hele hans person var preget av bønn. Han ba til Gud sent og tidlig. Han var nok en av de typene som ba da han gikk, lå i senga, satt ved bordet, gikk til sine oppdrag, lå på sine knær eller sto med utstrakte armer mot himmelen. Han ba alltid, der han var. Å be alltid er ikke det samme som å ligge på knærne hele tiden, men å ha sitt hjerte og sinn vendt mot Gud i himmelen, i full hengivelse gjennom bønn og takk. Han hadde funnet hvile i troen og bønnene.  Et bønneliv som var preget av Guds nærvær og velsignelse. Han kjempet ikke for sin egen ære eller prestasjoner. Hans agenda var menigheten og andre menneskers liv. Den bønneånden som preget ham, er den bønneånden enkelte mennesker i vår tid også er preget av. Guds menighet trenger mange slike forbedere som hviler i Guds løfter og lever i bønn dag og natt.

 

BØNN OM AT DERE MÅ STÅ FULLKOMNE I GUDS VILJE

Jesus var opptatt av å leve i Guds vilje. Hele hans tjeneste var tuftet på det. Epafras hadde forstått betydningen av å være i sentrum av Guds plan og vilje. Å gjøre de riktige tingene er viktigere enn å gjøre ting riktig.  Gud har en plan og en vilje for alle mennesker. Det handler om ”å vandre i de gjerninger som ligger ferdige for oss…” (Ef. 2,10)

 

BØNN OM Å STÅ FULLVISSE I ALL GUDS VILJE

Å ha full visshet i alt vi gjør, skaper trygghet og velsignelse. Det gir fred og ro i sjel og sinn. Epafras bønner var nettopp kampen om at alle måtte finne sinn plass i tjenesten for Gud og ha full visshet i at alt de gjør er etter Guds hjerte og vilje. Vi leser om misjonærer som har fått et ord de aldri har hørt, i tankene sine. Gjennom sonderinger har de fått vite at det er et sted i verden som heter nettopp det. De har brutt opp fra hjem, familier, venner, arbeide og noen fra kjærester og reist til den plassen de har fått pålagt seg. De har utført et pionerarbeide og vist troskap og utholdenhet på grunn av den fulle vissheten at det var Guds vilje med deres liv.

 

EPAFRAS HADDE MYE STREV FOR DE KRISTNE I KOLOSSÆ, LAODIKEA OG HIERAPOLIS

Han  hadde omsorg for Guds menighet og kjempet for den. Han kjempet ikke bare for den menigheten som han var åndelig leder for, men for nabomenighetene også. Slik er det med mennesker som kommer inn i bønnelivet. Horisonten utvides og nøden skaper bønneengasjement for distriktet og alle nasjonen.

 

MEDFANGEN TIL PAULUS

Paulus havnet i fengsel fordi han forkynte budskapet om Jesus. Noen ganger ble han fengslet sammen med sine medarbeidere. Paulus skriver til Filemon (v. 23) at han skal hilse fra sin medfange Epafras. Vi forstår da at Epafras oppdrag ikke bare var i Kolossæ, men også andre steder.


Epafras var en mann som levde i harmoni med Gud og tjente ham med glede i bønn dag og natt, der han var.

 

Skrevet av: arne 2013-06-01 17:36:00
Skriv ut
Les relaterte artikkler: Andakt

Ikke som jeg vil, men som Du vil

- Herre vi ber om vekkelse over Norge. Begynn med meg!

Stopp, og lytt

Hva taler Gud blant de du vandrer i blant?

Nød for mennesker

Er du med i den store redningsaksjonen?
Copyright © 2008 Oneweb. Alle rettigheter forbeholdes.
Designet av Rabbel Design  |  Utviklet av iProg

Siste nytt

GLOBAL BØNNEDAG 2016 – BØNN FOR DE FORFULGTE

GLOBAL BØNNEDAG 2016 – BØNN FOR DE FORFULGTE

«Husk på dem som er i fengsel, som om dere var fanger sammen med dem, likeså dem som blir mishandlet, for dere har jo selv et legeme!» Heb 13,3 (NB 88)

Dagens bibelord

Fornyelse i Ordet

Fornyelse i Ordet

La Den Hellige Ånd gi deg en frisk åpenbaring av Jesu skjønnhet i dag.

Vitnesbyrd

Frelse for de umulige

Frelse for de umulige

Randi forteller hvordan Gud brukte henne i en umulig situasjon...

Error. Page cannot be displayed. Please contact your service provider for more details. (26)