Bønnetjenesten for Norge > Artikler > Vekkelsen i Wales
Vekkelsen i Wales

Vekkelsen i Wales

«Ja, jeg minnes Herrens gjerninger, jeg minnes de under du gjorde før. Jeg vil tenke på alt ditt verk, og på dine store gjerninger vil jeg grunne.» Salme 77,12-13

Det Jesus har gjort før, det kan Han gjøre igjen. Jesus er fortsatt deg store vekkeren, og når Han kommer må alt annet vike plassen. Ingen mennesker kan ta Hans ære. Mesteren er fortsatt midtpunktet i universet, og ikke skrøpelige mennesker. Spørsmålet er om vi virkelig ønsker å la Gud være Gud i våre liv, og i våre menigheter og i vårt samfunn?


Evan Roberts skrev om tiden før vekkelsen i Wales brøt løs. Han var en mann med en dyp nød og en sterk bønnebyrde for sitt hjemland:

  • Allerede i lang tid har jeg vært dypt ulykkelig over kristendommens forfall og det føltes så dypt, så dypt. Jeg bad uten opphør over dette emnet uten å finne den minste lindring. Men en kveld, etter at jeg hadde uttømt mitt hjerte for Gud og var gått til ro ble jeg vekket fra min søvn klokken ett. Jeg befant meg til min overordnede glede og frykt i Guds umiddelbare nærhet og hadde i fire timer den store lykke å tale ansikt til ansikt med den Allmektige som en venn taler med en annen.

Han skriver videre:

  • Klokka fem om morgenen var det som om jeg kom tilbake til jorden. Jeg kan ikke beskrive hva jeg opplevde. Hele mitt vesen gjennomgikk en eiendommelig forandring, og jeg så alt i et annet lys. Det ble åpenbart for meg at Gud ville gjøre noe stort med dette landet og ikke bare dette, men med hele verden. (Pedersen, 2000, s. 273)


I mange bønnesirkler hadde tusener bedt om en besøkelsestid i forkant av det som skjedde. Oppfordringen hadde blant annet gått ut på små bønnelapper om å gjøre følgende bønn til en daglig bønn: Herre, send vekkelse og begynn med meg!


Bønnen var det som brøt gjennom. Bønnen var det avgjørende. Roberts sa om bønnens betydning: «En menighet som er forenet i bønn er uimotståelig! De menighetene som har resignert er ikke i stand til å demme opp for den flommen av urettferdighet og dårlighet som oversvømmer landet. Men nå er Guds Ånd i ferd med å gripe inn...» (Pedersen, 2000, s. 275)


Gud gjorde virkelig noe med både Wales og utover i hele verden. Vekkelsen ble en forløper for pinsevekkelsen i Asuza Street, og ble til inspirasjon for det Gud gjorde i mange land på kloden. Mye kunne også vært sagt om den store påvirkningen vekkelsen fikk på samfunnet. Kriminaliteten stupte, politiet hadde for lite å gjøre, familier ble gjenopprettet, barer ble stengt. Folk søkte Gud som aldri før, og Bibelselskapet hadde problemer med å skaffe nok Bibler til alle.


I år er det 110 år siden vekkelsen i Wales startet. Vi kan ikke gå tilbake i tid, men vi kan hente inspirasjon fra det som har skjedd tidligere og tro Gud for en ny tid i Norge og resten av verden. Gud gjør noe nytt og friskt i dag, og det er vår oppgave å vende oss til Herren i bønn. Ikke bare trenger vi å lytte, vi trenger også å handle. Men mest av alt trenger vi å fanges inn av Hans nærvær i tilbedelse og fellesskap med Herren. Ut fra Hans nærhet kommer alt annet.


La oss overgi oss på ny til å be om en oppvåkning i Norge.


«Herre, send vekkelse og begynn med meg!»


Tekst: Lennart Olsen

Kilde: Pedersen, Hans P. (2000) 2000 år med Den Hellige Ånd, Oslo, Rex.

Skrevet av: arne 2014-09-30 09:59:00
Skriv ut
Les relaterte artikkler: Artikler

Har du vært inne på benorge.com?

Det meste som skjer på nett, skjer på vår nye adresse www.benorge.com.

Reis et bønnealter

I hjem og menighet – I HVER BY I NORGE

Julehilsen fra Bønnetjenesten for Norge

«For et barn er oss født, en sønn er oss gitt. Herredømme er lagt på hans skulder, og hans navn skal kalles Under, Rådgiver, Veldig Gud, Evig Far, Fredsfyrste.» Jesaja 9,6

"Komme ditt rike"

Bønner som bæres fram på "BØNNEALTERET" i ditt hjem, i din menighet og i din by...
Copyright © 2008 Oneweb. Alle rettigheter forbeholdes.
Designet av Rabbel Design  |  Utviklet av iProg

Siste nytt

GLOBAL BØNNEDAG 2016 – BØNN FOR DE FORFULGTE

GLOBAL BØNNEDAG 2016 – BØNN FOR DE FORFULGTE

«Husk på dem som er i fengsel, som om dere var fanger sammen med dem, likeså dem som blir mishandlet, for dere har jo selv et legeme!» Heb 13,3 (NB 88)

Dagens bibelord

Tro Gud for store ting

Tro Gud for store ting

Hvor stor er din Gud? Hvorfor ikke strekke din forventning forbi omstendigheter og skuffelser?

Vitnesbyrd

Frelse for de umulige

Frelse for de umulige

Randi forteller hvordan Gud brukte henne i en umulig situasjon...

Error. Page cannot be displayed. Please contact your service provider for more details. (9)